DIRTY BOOTZ
Heavy blues and grunge – Montpellier, FR
FR – Ces bottes, ils sont deux à les porter : Geoffray Aznar, aux guitares et au chant, Samuel Devauchelle à la batterie. Deux qui sonnent comme quatre ! Parce que Dirty Bootz, c’est la puissance d’une guitare fuzz jouée fort et d’une rythmique âpre, précise, brutalement réglée sur la cadence des chaînes de montage, des roues mordant l’asphalte d’une route oubliée, du vent qui souffle sur les branches d’un chêne vert ou d’un olivier. Si leur musique pioche dans le vieux blues d’un Skip James ou dans les cris électriques d’un Kurt Cobain élevé au cagnard poisseux de l’Hérault, elle sonne surtout comme le branle-bas de combat d’un duo pressé d’en découdre. Sur scène, les deux cabochards malmènent leurs instruments pour emporter le public en un ailleurs bien à eux, où le crépuscule le dispute au solaire, où le western s’imprègne des relents industriels d’un avenir métallique. Sur disque, Dirty Bootz a choisi d’accentuer les contrastes tout en poussant à son comble une logique d’efficacité depuis longtemps éprouvée.
Sr « Broken Toy », titre de leur premier album, se côtoient – voire s’affrontent – des rock musclés et compacts (Dead Clouds In Your Pockets, Burnt My Home, Bogeyman’s Grin, Washing Machine), des ballades blues et moites (Welcome To The Sun) et de délicates pépites (notamment Never Say Goodbye, jouée au banjo et enregistrée en extérieur). L’univers de Dirty Bootz dépasse pourtant l’alternance larsen / acoustique, temps calme / temps fort empruntée au grunge des années quatre-vingt-dix. La déflagration annoncée se fait attendre et lorsqu’elle résonne enfin, on s’aperçoit, les tympans lessivés, qu’on ne l’a pas vue venir. Parce qu’au-delà des cris et de la fureur qu’ils impliquent, Dirty Bootz nous parle de blessures intérieures : le « jouet cassé », qui donne son titre à l’album, n’est autre que le musicien exposant sa fragilité à l’indifférence du monde. « Welcome To The Sun », plus optimiste, convie l’enfant à naître dans un havre imaginaire construit sur l’amour et la liberté. Dans la même veine, « Never Say Goodbye » s’adresse également à l’enfant, mais c’est le père qui s’exprime, qui console et rassure. « Burnt My Home » emprunte à la parabole pour nous rappeler combien le chaos appelle le chaos et « Dead Clouds In Your Pockets » se souvient de notre richesse intérieure. En marge du circuit habituel des petits groupes urbains, en marge des villes et de leur vaine agitation, Dirty Bootz tranche par sa radicalité tranquille et son attachement aux valeurs traditionnelles d’un rock’n’roll qu’on avait cru oublié : de la sueur, du sourire et une âme.
ENGL – Well, those boots, there’s two to wear them : Geoffray Aznar on vocals and guitar, and Samuel Devauchelle on drums. Two who sound like four ! Because Dirty Bootz is the power of a fuzz guitar played loud combined with a rough, precise drumming, savagely connected to the pace of the assembly lines, the speed of the wheels biting the asphalt of an abandoned road, the mood of some wind that would shake the branches of a holm oak or an olive tree. If their music gathers from Skip James’s old blues or the electric screams of some Kurt Cobain that would have been raised under the sticky South of France sun, it mostly sounds like the thundering surly call of duty of a duet eager to fight. On stage, the two accomplices amorously mistreat their gear and take the audience to a hidden secret place they seem the only ones to know about. A place where dusk competes with sunshine and where westerns were soaked in the industrial flavours of an iron future. On record, Dirty Bootz chose to emphasize contrast while pushing to the limit a certain logic of pure efficiency. On Broken Toy – the title of their first album – you will hear dense, aggressive rock (Dead Clouds In Your Pockets, Burnt My Home, Bogeyman’s Grin, Washing-Machine), muggy blues ballads (Welcome To The Sun) and even some piece of jewelry as Never Say Goodbye, played on a banjo and recorded outdoors. You can even hear the crickets ! The world of Dirty Bootz goes far beyond the alternating low volume / heavy outburst pattern borrowed from the 1990’s grunge rock music. The expected deflagration keeps you waiting and when it finally blows up, you find out that your ears are wasted and that you never saw it coming. Sure there is screaming and fury but beyond that, Dirty Bootz deals with inner wounds and internal scars : the « broken toy » that gives its title to the album is no more than the musician exposing his fragility amidst general indifference. More optimistic, Welcome To The Sun invites the unborn child into a haven of peace and freedom. Not far away, Never Say Goodbye conveys the voice of a father comforting his son about a link that will never break up. Burnt My Home dives into fiction so as to remind us how chaos breeds chaos and Dead Clouds In Your Pockets recalls our true inner richness. Way aside the usual circuit of the small urban rock bands, far from the cities and their pointless hustle and bustle, Dirty Bootz sure makes a difference with its quiet radicalness and its attachment to a bunch of rock’n’roll traditions we all thought were gone : buckets of sweat, a honest smile and a goddamned soul.
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